Gentle teaching
Wat houdt de methodiek in?
Gentle Teaching is een intentionele manier van opvoeden of/en begeleiden van kinderen en volwassenen voor wie het niet altijd vanzelfsprekend is om zich onvoorwaardelijk veilig bij, en verbonden met andere mensen te voelen. Het accent ligt bij het ontwikkelen van de onvoorwaardelijke wederkerige en veilige relaties en de zorgzame gemeenschap centraal.
Voor welke doelgroep en setting is de methodiek inzetbaar?
Voor jong en oud kan je dit inzetten. Dit kan vooral bij mensen die zich als gevolg van bijzondere kwetsbaarheden - zoals een verstandelijke beperking, autisme, een psychiatrische aandoening, of die slachtoffer zijn van seksueel misbruik, huiselijk geweld of uitsluiting door anderen - niet altijd veilig en verbonden voelen bij anderen.
Wat is het doel van de methodiek?
Het doel ligt altijd in het perspectief van het ontwikkelen van companionship of van levenskwaliteit. Dat betekent dat het doel niet is het afleren van een bepaald gedrag of het aanleren van nieuw gedrag, tenzij dit laatste hem dichter brengt bij het ervaren van companionship of levenskwaliteit. Het zelfde geldt voor het aanleren van vaardigheden.
Als nieuwe vaardigheden niet bijdragen tot het ervaren van meer levenskwaliteit, wil dat eigenlijk zeggen dat ze voor de persoon zelf geen meerwaarde hebben. Er is dan geen intrinsieke motivatie (dat de persoon dit zelf ook belangrijk vindt) is om deze vaardigheden te leren en in stand te houden. Het blijft dus altijd afhankelijk van externe beloning of straf.
Een doel zou er bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien:
Perspectief: de persoon ervaart companionship
Hoofddoel: de persoon voelt zich veilig bij de begeleiders
Doel: de persoon voelt zich veilig als ik naar hem toe loop als hij op de bank zit.
Wat is de werkwijze van de methodiek?
Soms doen individuele begeleiders de basistraining Gentle Teaching en proberen ze vervolgens hun team hier in mee te krijgen. In andere situaties volgt een heel team gelijktijdig de training waardoor een gezamenlijke start mogelijk is.
je moet beginnen met een paar vragen in te vullen over de gene die je begeleid. Aan de hand van die gene te observeren en gesprekken kan je de vragen juist invullen en daar samen een plan in maken om stapje voor stapje een werkend plan uit te voeren.
De algemene benadering omvat de volgende aspecten:
- Een nieuwe beeldvorming over de cliënten
- Gentle Teaching integreren in de basishouding van de begeleiders / ontwikkelen van de Cultuur van Hoop
- Over de volle breedte werken aan Kwaliteit van Leven voor de cliënten
- Gentle Teaching integreren in de persoonlijke ondersteuningsplannen van de cliënten
- De persoonlijk ontwikkeling van de begeleiders
Gentle Teaching kan als interventie worden ingezet als er sprake is van een vastgelopen situatie rond een cliënt.
Bij de interventie wordt een meer specifiek invoeringstraject gevolg, dat er in grote lijnen als volgt uit ziet:
- Algemene uitleg over theorie en werkwijze Gentle Teaching (aan het hele team)
- Basistraining voor het team
- Integratieve probleemanalyse
- Presentatie aan het hele team
- Perspectieven, doelen en acties formuleren
- voor de persoon zelf
- voor de eigen ontwikkeling van de individuele begeleiders
- Uitvoering
- Leermomenten met de persoon plannen en uitvoeren
- Training (on the job) van het team
- individuele coaching van begeleiders
- Indien gewenst: processen in gang zetten voor ontwikkeling Cultuur van Hoop en bevordering Kwaliteit van Leven
- Evaluatie en bijstelling
Snoezelen.
Wat houdt de methodiek in?
Mensen met een verstandelijke beperking tot rust te laten komen.
Het is een kamer vol met rust gevende geluiden en allemaal verschillende soorten lampen.
fijne ontspanning stoelen , ballenbak en zitzakken.
Hier kunnen de mensen tot rust komen en/of een activiteit voor bewoners die iet een actieve activiteit kunnen doen.
Voor welke doelgroep en setting is de methodiek inzetbaar?
Deze methode word vaak gebruikt in de gehandicapten zorg. Mensen met een verstandelijke handicap en qua niveau onder gemiddeld zijn.
Wat is het doel van de methodiek?
Het doel hiervan is mensen tot rust te laten komen of het als activiteit te dienen.
Mensen met een verstandelijke beperking kunnen dankzij deze ruimte tot rust komen en genieten van de geluiden en lampen om zich heen.
Ook mensen die niet in staat zijn om een activie activiteit te uit voeren kunnen dit als activiteit gebruiken. Ze kunnen bijvoorbeeld in de ballenbal zitten en daar met de ballen bewegen, of in een massage stoel zitten.
Wat is de werkwijze van de methodiek?
Voordat je iemand plezier te kunnen geven in de snoezelkamer moet je eerst weten hoe die persoon is. Jee kijkt wat zijn beperking is en wat die allemaal kan.
Dat heeft te maken met bijvoorbeeld of iemand val gevaar heeft of steeds weg kan lopen.
Je moet het zo veilig mogelijk maken voor de bewoner.
Ook moet je kijken waar die persoon van houd, qua muziek of die het liefst doet.
Als je die punten hebt kan je die gene er heen brengen, muziek naar hun keuze op zetten en de lampen aan zetten.
Je mag die gene alleen in de snoezelkamer laten in dien het mogelijk is, anders moet er steeds toezicht gehouden worden. Je kan de activiteiten afwisselen per keer. Bijvoorbeeld eerst in de ballenbak en dag later op het water bed.
Maak jouw eigen website met JouwWeb